Co jsme viděli, nás ovlivní i v dalším rozhodnutí.

Informace, které respondentovi dáte, ovlivní jeho odpovědi i v následujících otázkách.  Díváme se, co je pod povrchem.


Priming

Když jsme testovali nové slogany B‑inside, část respondentů viděla jeden z nich jako součást celého nového vizuálu. Bez toho, abychom na něj jakkoli upozorňovali, preferovala tato skupina vybraný slogan o pětinu více. I když jsme se na něj ptali až o řadu otázek později. Říká se tomu princip Primingu.

Priming je procesem probíhajícím na základě asociací v našem podvědomí. Různé stimuly vyvolávají v nás vyvolávají různé odezvy, což se může projevit v našem myšlení, chování i emocích. Představte si, že svým klientům zašlete katalog produktů, ve kterém bude výrazně komunikováno téma kvality (třeba formou ukázek z deformačních testů a podobně). Až bude klient příště uvažovat o dodavateli, bude si vaši značku podvědomě více spojovat s kvalitou.

Je to ve skutečnosti tak jednoduché? Samozřejmě, že ne. V každém okamžiku na nás působí řada stimulů. A síla asociace, kterou vytvoříte s ubíhajícím časem klesá. Proto tak dobře funguje priming v krátkém okamžiku (jako v našem průzkumu). Nicméně soustavnou prací můžete podobnou asociaci vytvořit i v dlouhodobé rovině. Ostatně značka není ničím jiným než stimulem vyvolávajícím různé asociace s vaší společností.

To, na co se respondenta předtím dotážete nebo co mu ukážete, ovlivňuje jeho další rozhodnutí. Pokud si tohoto principu nejste vědomi, snadno může dojít ke zkreslení výsledků průzkumu. Nebo k posílení pozitivních či negativních asociací s vaší značkou.

Díváme se, co je pod povrchem.


Na všechno, co jsem zatím na blog zveřejnil se můžete podívat zde.